Podziel się   

Polonia w USA Pokaż wszystkie »

Opublikowany: 2013-10-21 13:42:14 · Czytany 4177 razy · 0 komentarzy
Nowszy Starszy

25 Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce

Na tegorocznym 25 Festiwalu Filmu Polskiego w Ameryce zostanie pokazane ponad 70 nowych filmów fabularnych i dokumentalnych. Festiwal, jak co roku, odbędzie się w Chicago w dniach 8-24 listopada, a projekcje będą miały miejsce w trzech głównych kinach: Muvico Rosemont 18 (9701 Bryn Mawr Ave.), Facets Cinematheque (1517 W. Fullerton Ave.) i Gallery Theatre (1112 N. Milwaukee Ave.).

Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce jest największym poza Polską i najpoważniejszym corocznym przeglądem dokonań polskiej kinematografii. Ambicją organizatorów jest wszechstronne przedstawienie kondycji polskiego filmu, od utworów uznanych twórców, po interesujące debiuty młodych reżyserów; od przebojów box-office'u po obrazy, które nie miały okazji zaistnieć szerzej w świadomości widzów. Oto niektóre tylko tytuły filmów fabularnych i dokumentalnych spośród wielu znajdujących się w ekscytującym programie tegorocznej imprezy:

CHCE SIĘ ŻYĆ reż. Maciej Pieprzyca

Przyjęty owacjami na festiwalu w Montrealu i uhonorowany główną nagrodą film o życiu chorego na porażenie mózgowe Mateusza, inspirowany prawdziwymi wydarzeniami. Uznany przez lekarzy i otoczenie za „roślinę", Mateusz dorasta otoczony troską i miłością rodziców, którzy nie godzą się z diagnozą medyczną. Wierzą, że pomimo problemów z komunikacją ich syn jest w pełni sprawny umysłowo. Sytuacja chłopca dramatycznie się zmienia, kiedy los sprawia, że musi rozłączyć się z rodziną i trafić do specjalistycznego ośrodka. Tam spotyka młodą woluntariuszkę Anię i lekarkę pracującą nad eksperymentalnymi metodami leczenia. Chęć życia i pogoda ducha dają Mateuszowi siłę do pokonania własnych ograniczeń.

W UKRYCIU reż. Jan Kidawa-Błoński

Akcja tego thrillera erotycznego rozgrywa się w 1940 r. Ojciec głównej bohaterki, Janki, ukrywa w domu córkę przyjaciół – piękną i ekscentryczną Ester. Z czasem Janka coraz bardziej interesuje się niechcianym gościem, narażającym całą rodzinę na niebezpieczeństwo. Między młodymi kobietami tworzy się silna więź erotyczna. Skazane przez los na samotność, spragnione miłości, wpadają w sidła wcześniej nieznanych emocji. To opowieść o tym, jak daleko człowiek jest się w stanie posunąć dla miłości, która potrafi stać się obsesją, a nawet skłonić do zbrodni.

DZIEWCZYNA Z SZAFY reż. Bodo Kox

Historię opowiedzianą w tym komediodramacie można opisać w kilku zdaniach i nie ona jest najważniejsza. Bohaterami są przystojny i samotny Jacek, jego autystyczny brat Tomek i tajemnicza sąsiadka Magda. Życie Jacka toczy się między licznymi randkami a opieką nad bratem, w której, bynajmniej nie bezinteresownie, pomaga mu sąsiadka Kwiatkowska. Kiedy ta pewnego dnia odmawia, Jacek musi zapukać do innych drzwi. Jak można się domyślić, spotkanie Tomka z żyjącą we własnym, niezrozumiałym dla innych świecie Magdą ma ogromny wpływ na ich dalsze życie. Świetny, pełen ciepła i humorystycznych scen film o ludzkiej odmienności i braku tolerancji.

GOREJĄCY KRZEW reż. Agnieszka Holland

Trzyczęściowy film znakomitej polskiej reżyserki, nakręcony w Czechach, który warto obejrzeć w całości za jednym razem (4 godziny). Tegoroczne czeskie zgłoszenie do Oskara. Historia osnuta wokół samobójczej śmierci Jana Palacha – studenta filozofii Uniwersytetu Karola, który 16 stycznia 1969 r., w proteście przeciwko inwazji wojsk Układu Warszawskiego, sowieckiej okupacji i apatii czeskiego społeczeństwa, dokonał aktu samospalenia w centrum Pragi. Główną bohaterką filmu jest adwokatka, która w imieniu rodziny Palachów pozywa władze komunistyczne i oskarża je o zniesławienie. Sprawa wydaje się z góry przegrana...

W IMIĘ... reż. Małgośka Szumowska

Katolicki ksiądz Adam dość późno odkrywa w sobie powołanie do służby bożej. Na dalekiej wsi zakłada ośrodek dla trudnej młodzieży, szybko stając się idolem dla swoich podopiecznych. Dla miejscowych parafian jest autorytetem i źródłem wartości moralnych. Sam jednak zmaga się z samotnością i wewnętrznym chaosem. Odrzuca zaloty młodej blondynki Ewy, ale zostaje skonfrontowany ze swoimi pragnieniami, kiedy spotyka Łukasza, dziwnego chłopca ze wsi. Zdaje sobie sprawę, że jego kapłaństwo jest także ucieczką przed własną seksualnością. Film został potępiony przez Kościół katolicki w Polsce.

NIEULOTNE reż. Jacek Borcuch

Pełna emocji historia miłości Michała i Kariny, pary polskich studentów, którzy poznają się i zakochują, pracując razem w słonecznej Hiszpanii. Beztroski romans wakacyjny przerywa dramatyczne wydarzenie, które na zawsze odmieni życie bohaterów. Oczami młodych ludzi obserwujemy powolny rozkład ich pozornie uporządkowanego świata.

POKŁOSIE reż. Władysław Pasikowski

Inspirowany prawdziwymi zdarzeniami thriller autora „Psów”. Franek Kalina po latach emigracji w Ameryce przyjeżdża do Polski, zaalarmowany wiadomościami, że jego młodszy brat popadł w konflikt z mieszkańcami swojej wsi. Po przyjeździe odkrywa, że przyczyną jest mroczna tajemnica sprzed lat. Skłóceni od lat bracia razem próbują dojść prawdy. Prowadzone przez nich prywatne śledztwo jednak tylko zaostrza konflikt, który szybko przeradza się w otwartą agresję lokalnej społeczności. Ujawniona tajemnica odbija tragiczne piętno na życiu braci i ich sąsiadów. Film, który wywołał ogromne emocje w Polsce.

PAPUSZA reż. Krzysztof Krauze, Joanna Kos-Krauze

Tym razem autorzy głośnego „Mojego Nikifora” opowiadają opartą na faktach historię Papuszy, pierwszej polskiej poetki cygańskiej, która zapisała swoje wiersze. 16-letnia Papusza zostaje wydana za dużo starszego mężczyznę. W czasie wojny uczy się pisać własne pieśni, które odkrywa tłumacz i krytyk Jerzy Ficowski. Pod jego wpływem Papusza porzuca koczowniczy tryb życia, oddając się literaturze. Opisuje m.in. dzieje i obyczaje Cyganów. Oskarżona o zdradę tajemnic, zostaje wykluczona ze społeczności cygańskiej. Nadzwyczaj rzadki i ciekawy obraz nieznanego fragmentu historii Romów. Niewiarygodnie precyzyjne, poruszające zdjęcia Wojciecha Staronia.

ZAŚLEPIONA reż. Katarzyna Klimkiewicz

Pełna napięcia historia miłości kobiety w średnim wieku do dużo młodszego studenta z Algierii. Do chwili poznania Kahila Frankie wiedzie poukładane życie i odnosi sukcesy w dziedzinie inżynierii lotniczej. Wzajemna fascynacja rodząca się między bohaterami powoduje, że Frankie traci kontrolę nad własnym życiem do czasu, kiedy do jej drzwi pukają funkcjonariusze służb bezpieczeństwa. Informują ją, że Kahil nie musi być tym, za kogo się podaje. Wplątana w sieć podejrzeń i oskarżeń postanawia na własną rękę dowiedzieć się prawdy. Ale ta nie jest wcale taka prosta...

PŁYNĄCE WIEŻOWCE reż. Tomasz Wasilewski

Kuba, pływak, student AWF-u, mieszka z matką i swoją dziewczyną Sylwią. Pewnego dnia poznaje Michała. Zwykła znajomość przeradza się w fascynację. Przerażony uczuciami, które się w nim budzą, Kuba zarazem nie jest w stanie znowu zbliżyć się do Sylwii, oczekującej od niego miłości. Nie potrafi odnaleźć się w nowej sytuacji, która wydaje się go przerastać...

MUNDIAL. GRA O WSZYSTKO reż. Michał Bielawski

Fascynująca opowieść o związkach sportu i polityki w okolicznościach nadzwyczajnych. Grę piłkarzy na mistrzostwach świata śledzą internowani w Białołęce opozycjoniści, jak również cenzorzy, którzy wycinają z telewizyjnych transmisji wszelkie przejawy istnienia opozycji. W samej ekipie mają miejsce dramatyczne tarcia miedzy piłkarzami i działaczami.

PAŁAC reż. Tomasz Wolski

Pałac Kultury i Nauki, wcześniej im. Józefa Stalina, wzniesiony w 1955 r. jako dar narodu radzieckiego, wciąż budzi żywe emocje u mieszkańców stolicy. Tych starszych – irytuje, ale wśród młodszego pokolenia warszawiaków ma wielu entuzjastów. Reżyser po raz pierwszy przedstawia pełny portret legendarnego budynku, z dystansem i poczuciem humoru próbując pokazać swego rodzaju mikrokosmos miasta.

MIŁOŚĆ reż. Filip Dzierżawski

Filmowa opowieść o losach Miłości, jednej z najważniejszych współczesnych polskich grup jazzowych – historii jej powstania w 1988 r., rozpadu w 2002 r. po samobójczej śmierci perkusisty Jacka Oltera i próby reaktywacji po latach przerwy. Członkowie grupy, wybitni muzycy, z nadzwyczajną szczerością mówią do kamery o swoich oczekiwaniach. Niegdyś bliscy przyjaciele, starają się na nowo nawiązać współpracę, jednak różnice między ich osobowościami wydają się nie do pokonania.

STRATEG reż. Katarzyna Kolenda-Zaleska

Ciepły obraz sylwetki Zbigniewa Brzezińskiego, jednego z najbardziej wpływowych politologów i strategów polityki zagranicznej USA, człowieka, który ma też ogromne zasługi dla Polski w jej drodze do wolności. Profesor po raz pierwszy zgodził się na portret rodzinny. „Zawsze nam powtarzał: zachowajcie równowagę, poświęcajcie czas rodzinie”, wspomina jeden z jego synów. W filmie obok rodziny Brzezińskiego mówią o nim m.in. Jimmy Carter, Henry Kissinger, Michail Gorbaczow, Lech Wałęsa i Bronisław Komorowski.

UWOLNIĆ MOTYLA reż. Joanna Frydrych

Film o niezwyklej kobiecie i o nadprzyrodzonej woli przetrwania. O kruchości życia. Kasia kiedyś miała pieniądze, urodę i sławę, a potem zachorowała. Stwardnienie zanikowe boczne zabija średnio po czterech latach, a ona żyła ponad dwadzieścia. Ta choroba odbiera możliwość jakiegokolwiek ruchu, a ona była nieprzeciętnie aktywna. Jej życiowym celem było oszukanie śmierci.

OBIETNICA DZIECIŃSTWA reż. Piotr Morawski, Ryszard Kaczyński

Kiedy latem 1997 r. amerykańskie małżeństwo zgłosiło się do Domu Dziecka w Szklarskiej Porębie, aby adoptować znajdujące się tam rodzeństwo, wydawało się, że na tych pięcioro dzieci czeka w Stanach wielka szansa na szczęśliwe dzieciństwo. Historia tej adopcji i losy dzieci były znacznie bardziej dramatyczne. Po 15 latach opowiadają o swoich przeżyciach.

HONOR MIASTA. HISTORIA POWSTANIA WARSZAWSKIEGO reż. Eugene Starky

Poprzez nowo odkrytą filmową dokumentację autor filmu fascynująco opowiada historię wielkiego zrywu polskiej młodzieży przeciwko przytłaczającym siłom hitlerowskiego okupanta w sierpniu 1944 r.

BAD BOY. CELA NAJWYŻSZEGO BEZPIECZEŃSTWA reż. Janusz Mrozowski

28-letni Damian od dwóch lat odsiaduje wyrok za napad na bank. Siedzi w odizolowanej celi o najwyższym stopniu bezpieczeństwa, bez okien, bezustannie obserwowany przez kamery i pozbawiony jakiegokolwiek kontaktu nawet ze strażnikami. Próbując nie popaść w obłęd, analizuje swoją przeszłość i fantazjuje na temat świata na zewnątrz – pięknych dziewczyn, eleganckich hoteli, kubańskich cygar. Mówi prosto do kamery, pogrążony w rutynie codziennych zajęć (30 razy dziennie myje ręce), a równoczesny obraz z kamer bezpieczeństwa uzmysławia jego klaustrofobiczną egzystencję.

CZWARTA DZIELNICA reż. Adrian Prawica

Film młodego twórcy z Chicago opowiada niezwykłą historię tutejszej polskiej społeczności na przełomie wieków i w pierwszych dekadach XX wieku. Przenikliwie analizuje polityczne i ekonomiczne przyczyny emigracji przeszło czterech milionów Polaków do Stanów Zjednoczonych w latach 1870-1920. Ciekawi przewodnicy, naukowcy i działacze pochodzenia polskiego oprowadzają nas po miejscach ważnych dla pierwszych pokoleń polskiej diaspory.

 

Zaproszenia na uroczyste otwarcie i zamknięcie festiwalu oraz karnety (na 7 oraz 15 dowolnie wybranych filmów) są już w przedsprzedaży na stronie www.pffamerica.com oraz w kasie głównej festiwalu pod numerem 773-486-9612.

Głównymi sponsorami 25. Festiwalu Filmu Polskiego w Ameryce są: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Instytut Adama Mickiewicza, Star-Tech Glass, BMO Harris Bank, State Farm Insurance, Muvico Theatres.

Głównym sponsorem medialnym jest itvn.

 

Nowszy Starszy

Inne artykuły w kategorii Polonia w USA

Pozostałe kategorie tego artykułu: · Kultura i sztuka · Rozrywka

Skomentuj artykuł w Hydeparku Polonii

Dodaj swoją opinię do komentarzy jako pierwszy!

Imię:
Komentarz:
Dodaj komentarz

Najnowsze artykuły

Magazyn w sieci

Hydepark Polonii

Jola
21 mar, 08:19
Witam. mam pytanie czy to jest normalne ze po wykonaniu lasera ablacyjnego CO2 na drugi dzien mam strasznie [...]»
Bogdan Domeracki
17 mar, 15:58
„POLACY w kraju Helwetów”… Zapraszamy także do nas...! »
Marie Elizabeth
09 mar, 14:34
Oh je me sens de nouveau en vie après avoir subi beaucoup de traumatismes et de chagrin. Je [...]»

Najczęściej...